Samopoświęcające się przywództwo
Choć w powszechnym przekonaniu lider, który poświęca własne dobro dla zespołu, jest ideałem – wzorem odwagi, oddania i odpowiedzialności. Jednak według autorów badania opublikowanego w 2021 r. w Psychology Research and Behavior Management, taki „bohaterski” styl przywództwa może mieć zaskakująco niebezpieczne skutki.

Okazuje się, że pracownicy, inspirowani postawą samopoświęcenia swoich przełożonych, mogą zacząć usprawiedliwiać nieetyczne zachowania, jeśli służą one organizacji. Co więcej, kluczowym mechanizmem tego zjawiska jest psychologiczna identyfikacja z liderem – im bardziej pracownik czuje się związany z liderem, tym większa pokusa, by łamać zasady „dla dobra sprawy”. Ten paradoksalny efekt self-sacrificial leadership zmusza do ponownego przemyślenia granic lojalności i sensu etyki w środowisku pracy. Warto przeczytać cały artykuł, by lepiej zrozumieć, dlaczego nawet najbardziej szlachetne intencje liderów mogą prowadzić do ryzykownych decyzji ich zespołów. Przed Tobą opracowanie najważniejszych punktów badania Yang, Wei i Wu pt. “Influence of self-sacrificial leadership on the pro-organizational unethical behavior of employees: a moderated mediating model”
Temat i kontekst
Według autorów, współczesne organizacje coraz częściej promują model przywództwa, który zakłada poświęcanie się liderów dla dobra wspólnego – tzw. self-sacrificial leadership. Tacy liderzy rezygnują z osobistych korzyści, aby wspierać zespół i interes organizacji, czym zyskują lojalność i podziw pracowników.
Jednak, jak twierdzą Yang, Wei i Wu, ten styl przywództwa może mieć nieoczekiwane skutki uboczne. Zamiast wyłącznie pozytywnych efektów, może on sprzyjać nieetycznym, choć proorganizacyjnym zachowaniom pracowników (ang. unethical pro-organizational behavior – UPB), czyli działaniom, które łamią normy etyczne, ale są podejmowane w przekonaniu, że służą interesowi firmy (np. fałszowanie danych, ukrywanie błędów, manipulowanie klientami).
Cel i model badawczy
Celem badania było zrozumienie mechanizmu, poprzez który przywództwo ofiarne może wpływać na UPB. Autorzy zaproponowali model moderowanej mediacji, w którym:
- Identyfikacja z liderem (identification with leader) pośredniczy w relacji między stylem przywództwa a zachowaniem pracowników.
- Moralna tożsamość jednostki (moral identity) moderuje siłę tej relacji.
Innymi słowy, według autorów wpływ lidera, który poświęca się dla dobra zespołu, staje się silniejszy, jeśli pracownik silnie się z nim identyfikuje – a jednocześnie jest ograniczany, jeśli moralna tożsamość pracownika jest wysoka.
Kluczowe wyniki
- Self-sacrificial leadership wpływa pozytywnie na UPB – autorzy potwierdzili, że im bardziej lider poświęca się dla organizacji, tym bardziej pracownicy są skłonni do działań nieetycznych, jeśli uznają, że wspierają one organizację.
- Identyfikacja z liderem jako mediator – według autorów to właśnie psychologiczna identyfikacja z liderem pełni kluczową rolę w wyjaśnianiu tego zjawiska. Pracownicy, którzy postrzegają lidera jako wzór moralny, są bardziej skłonni działać „dla jego dobra” – nawet w sposób nieetyczny.
-
Moralna tożsamość jako bufor – wysoki poziom moralnej tożsamości ogranicza skłonność do UPB. Osoby, dla których wartości moralne są kluczowe, rzadziej łamią zasady, nawet jeśli chcą pomóc organizacji czy zadowolić przełożonego.
Wnioski i znaczenie
Według autorów badanie rzuca światło na ciemną stronę heroicznego przywództwa. Choć self-sacrificial leadership może inspirować i budować silne więzi w zespole, niesie też ryzyko powstawania kultury lojalności ponad etykę.
Dlatego Yang, Wei i Wu rekomendują, aby organizacje równolegle do promowania zaangażowanego przywództwa:
- wzmacniały etyczne standardy i moralną refleksyjność wśród pracowników,
- szkoliły liderów w zakresie rozpoznawania ryzykownych efektów ich zachowań,
- prowadziły otwarty dialog o etycznych granicach działań „dla dobra firmy”.
Jianchun Yang, Hongming Wei i Ying Wu to chińscy badacze zajmujący się psychologią organizacji i zachowaniami w miejscu pracy. Ich prace koncentrują się na relacjach między stylem przywództwa, kulturą organizacyjną i postawami etycznymi pracowników.
Badanie znajdziesz tutaj.