Rola wartości

Czym się różni zachowanie grupy kiboli od grupy kibiców? Tu i tam mamy „pierwotne instynkty” – walki, rywalizacji, ekscytacji – tyle, że w grupie kibiców działają wartości i zasady zachowania podczas i po meczu. 

Podobnie w życiu firmy – jej kulturze służą wartości i płynące z nich zasady: zamiast impulsywnych reakcji, programu „natychmiast” mamy wartość transformacji reakcji w odpowiedzi. Zamiast gier „zdobądź partnera” mamy szacunek dla różnic płci, miejsce i czas na zabawę, zamiast swój – obcy – mamy kulturę włączania i różnorodności, zamiast „niepokój sycz” i fabryki plotek mamy otwartą komunikację, firmowe opowieści i antropologiczne badanie rytuałów firmowych. W miejsce dominacji i folwarcznej władzy mamy partycypację, w miejsce negatywnej rywalizacji – współzawodnictwo. 

Studia nad opisanymi tu zjawiskami pomagają zrozumieć współczesne problemy. „hejt”, pogarda, mowa nienawiści, a także populizm żywią się programami gadzich mózgów. W tych zjawiskach atawizmy natury: jak swój – obcy, nakładają się z atawizmami kultury: scenariusze trójkąta dramatycznego i pentagonu gier – role prześladowców, ofiar, wybawicieli – snajperów i widowni. Poświęcimy im kolejny newsletter.