15 dylematów przywództwa

15 dylematów przywództwa – paradoksalne umiejętności, które opanowują dobrzy liderzy.

Integrowanie przeciwieństw okazało się cechą największych liderów i ich firm w studiach Good to Great (od dobrego do wielkiego) Jima Collinsa. Po prawie trzech dekadach w najnowszej książce „Twoja firma 2.0″ (wydana w 2020 r.) Collins podtrzymuje tę perspektywę. „Fałszywe dychotomie wynikają z braku dyscypliny myślenia (zamkniętego umysłu). „Ponadprzeciętną inteligencję wykazuje ten, kto potrafi jednocześnie mieć w głowie dwie przeciwstawne koncepcje i nie stracić zdolności działania” (F.Scott Fitzgerald, wybitny pisarz). Budowniczy wielkich firm nie mają dyskomfortu w obliczu dylematów i ich paradoksalnych rozwiązań. Collins nazwał to „genius AND” („i”, „oraz”) w opozycji do „tyranii ALBO”. Poświęciłem temu wiele uwagi w książce „I”. Refleksje o przywództwie jutra.
Jacek Santorski

Jeroen Kraaijenbrink to konsultant ds. strategii i przywództwa – polecamy Ci śledzenie jego aktywności online. Przed Tobą nasz przekład jednego z jego ostatnich wpisów na Linked In:

Życie jest pełne dylematów – podobnie jak przywództwo. Co więcej, przywództwo możemy zdefiniować jako umiejętność skutecznego radzenia sobie z dylematami. Jak mówi nam słownik Cambridge, dylemat to „sytuacja, w której trzeba dokonać trudnego wyboru między dwiema różnymi rzeczami, które można zrobić”. Na jakimkolwiek stanowisku kierowniczym jesteś, zawsze będziesz musiał stawić czoła dylematom. Ciągle masz do czynienia z przeciwstawnymi żądaniami i w jakiś sposób musisz znaleźć rozwiązanie. Samo życie jest jednym wielkim zbiorem dylematów. We wszystkich ważnych sytuacjach nie ma prostego wyboru bez wad. Istnieją kompromisy, napięcia, plusy i minusy oraz pożądane i niepożądane konsekwencje.

Opierając się na moim doświadczeniu, obserwacjach i lekturze w ciągu ostatnich dwóch dekad, zauważyłem, że poniższa lista 15 dylematów odgrywa istotną rolę w odróżnianiu dobrych od niezbyt dobrych liderów. Dobrzy liderzy są w stanie:

  1. Zwracać uwagę na perspektywę długoterminową ORAZ krótkoterminową
  2. Widzieć szerszą perspektywę ORAZ zwracać uwagę na szczegóły
  3. Inspirować wizją ORAZ wyznaczać jasne cele
  4. Służyć i coachować ORAZ prowadzić i instruować
  5. Delegować zadania innym ORAZ podejmować trudne decyzje
  6. Inicjować zmiany ORAZ utrzymywać status quo
  7. Wprowadzać innowacje i podejmować ryzyka ORAZ minimalizować i kontrolować ryzyka
8. Budować relace ORAZ utrzymywać zdrowy dystans
  8. Polegać na intuicji ORAZ podejmować przemyślane decyzje
  9. Skupiać się na ludziach ORAZ na systemach i procesach
  10. Zaczynać od celu i wartości ORAZ dążyć do wydajności
  11. Ufać i wzmacniać pozycję ORAZ stosować kontrolę i równowagę
  12. Wykorzystywać naturalną charyzmę ORAZ formalney autorytet
  13. Stać razem z ludźmi ORAZ ponad nimi
  14. Wykorzystywać swoje unikalne mocne strony ORAZ wykonywać swoją pracę

Dobrzy liderzy, niezależnie od poziomu, są w stanie skutecznie radzić sobie z tymi dylematami. Wiedzą jak:

  • Zawsze zwracać uwagę na obie strony każdego dylematu
  • Równoważyć obie strony, idąc naprzód
  • W razie potrzeby przedkładać jedną stronę nad drugą
  • Zidentyfikować niewłaściwe priorytety i przywrócić równowagę w odpowiedzi
  • Znajdować synergiczne rozwiązania, które służą obu stronom
  • Pomagać innym w radzeniu sobie z tymi dylematami.

Które dylematy są dla Ciebie najtrudniejsze? Dla mnie są to numer 6 (mam tendencję ku zmianie), numer 9 (skłaniam się ku intuicji) i numer 12 (mam tendencję ku nadmiernemu zaufaniu). A Ty?